Diabetes ligger først for, når medicinindkøberne skal finde områder, hvor de kan begrænse omkostningerne.

Det skriver dagbladet Børsen i dag.

"Vores research sender et klart budskab om, at diabetes er den dyreste kategori på apotekerne, og vi forventer fortsatte anstrengelser for at begrænse omkostningerne på området," konkluderer den tyske investeringsbank Berenberg efter at have gennemgået data og interviewet priseksperter fra de store indkøbere til apoteker i USA, de såkaldte Pharmacy Benefit Managers (PBM), samt de offentlige indkøbere hos Medicare og Medicaid Services (CMS).

I 2013 droppede en stor PBM at købe Novo Nordisks diabetespræparat Victoza, og fusioner blandt PBM’erne øger udfordringerne i prisforhandlingerne for Novo Nordisk.

Derfor kræver det, at Novo Nordisk er meget godt forberedte over for kunderne, og viser, at deres lægemidler har værdi i den praktiske behandling, siger Jakob Riis, der er koncerndirektør i Novo Nordisk med ansvar for salg og markedsføring til Børsen.

  Sydbank: Tre ting presser Novo-aktien

  Novos Tresiba-data ændrer ikke tilskudsstatus hos sygekasse

  Novo følger amerikansk valgkamp tæt