MedWatch

Merck lancerer senfaseforsøg med biosimilært lægemiddel

Tyske Merck igangsætter fase tre forsøg med en biosimilær version af verdens bedst sælgende lægemiddel.

Merck vil nu have en bid af kagen af markedet for Humira – verdens bedst sælgende lægemiddel fra AbbVie.

Det skriver FierceBiotech.

Humira har været på markedet i årevis og er godkendt til ni indikationer blandt andet leddegigt, Chrons Sygdom og senest den kroniske hudsygdom hidradenitis suppirativa (HS)

Men Humira er ved at gå af patent i USA fra i år, hvilket også vil ske i Europa fra 2018. Så flere store farmaselskaber som Amgen, amerikanske Merck, Sandoz, Boehringer Ingelheim og nu også tyske Merck arbejder på at lancere deres egen version af midlet.

Merck går nu i gang med at teste en biosimilær, altså en kopi af det antiinflammatoriske biologiske lægemiddel, mod kronisk plaque psoriasis. Umiddelbart har Merck ikke planer om at teste MSB1102, som det biosimilære middel hedder i andre indikationer.

Der skal være omkring 400 patienter med i fase 3-studiet, og der vil blive rekrutteret i både Europa, asien og Nord- og Centralamerika.

Merck er umiddelbart bag efter de andre spillere på markedet, men forsøget ses som en begyndelse for virksomhedens biosimilære forretningsenhed, som er ved at udvikle en portefølje fokuseret på onkologi og inflammatoriske sygdomme – både gennem egen forskning og partnerskaber med andre biosimilære partnere.

Amgens Humira-efterligning nærmer sig godkendelse

Outsider vil hente trecifret millionbeløb til biosimilært sats

Endnu en succes til Humira-rival

 

Forsiden lige nu

EUHA-optakt: Det skal vi holde øje med

Når det i morgen går løs på høreapparatsmessen EUHA i Nürnberg, er det især værd at holde med selskabernes status på remote fine tuning-teknologier, genopladelige batterier og det kommende over the counter-marked i USA. De helt store produktlanceringer skal vi nok ikke forvente, vurderer analytiker.

Danske rehabselskaber flokkes til det tyske marked

De danske producenter af hjælpemidler søger i stigende grad vækst fra salg i Tyskland. Det gælder etablerede koncerner som Guldmann, der investerer i Tyskland på ny, såvel som de helt små opstartsvirksomheder, der tager deres første skridt på markedet.

Seneste Medicinal & Biotek

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier