Man er bestemt glad for denne uges europæiske godkendelse af blødermidlet Kovaltry hos Bayer, men man forventer ikke et salgsoptag, der kommer til at vælte nogen bagover.

Sådan lyder meldingen fra Hansjoerg Duerr ifølge FiercePharmaMarketing. Han er øverste ansvarlig for marketing i Bayers hæmatologi-forretning.

"Det er ikke et marked, hvor du kan se den slags optagsrater, du ser i onkologi. Hvis folk er meget tilfredse med deres nuværende produkt, er det et skridt ind i det ukendte," siger han.

Man tror på dog på, at Kovaltry vil komplementere det aldrende hæmofili A-middel Kogenate. Kovaltry skal nemlig tages færre gange end Kogenate - midlet er godkendt til injicering to eller tre gange om ugen. Netop porteføljetankegangen skal være drivende for selskabet, der konkurrerer på området med blandt andre Biogen, Novo Nordisk og Baxalta.

  Bayer får godkendt bløderprodukt i EU

  Markant toplinjevækst hos Bayer drevet af opkøb og nye midler  

  Novo-direktør glad for produkt, men ærgerlig over forsinkelse  

  Anbefalinger til Bayers blødermidler

  Baxalta får godkendt nyt blødermiddel i USA

  Svensk Novo-rival får godkendt blødermedicin i EU