Det svensk-britiske medicinalselskab AstraZeneca vil til at investere målrettet i de afrikanske lande i forsøget på at booste salgstallene i de hurtigt voksende økonomier på kontinentet. Selskabet har planer om at øge salget med næsten 10 pct. per år. Det skriver Bloomberg.

Dermed slutter AstraZeneca sig til en række medicinalselskaber, som ser potentiale i Afrika. I slutningen af sidste år meldte tyske Merck, at man ville fordoble sine aktiviteter i Afrika og sigtede efter at ramme 500 mio. euro inden udgangen af 2020. Også franske Sanofi har for længst set potentialet i den afrikanske vækst. Bare i første halvdel af 2015 havde Sanofi solgt for en halv mia. euro på kontinentet.

Life science-selskaber skal spille på den lange bane i Afrika  

AstraZeneca skal først og fremmest fokusere på at bekæmpe for højt blodtryk og kolesteroltal i de afrikanske patienter. For i takt med at de afrikanske nationer bliver rigere, følger livsstilssygdommene. Ifølge en analyse fra konsulenthuset McKinsey & Co. vil det afrikanske medicinalmarked løbe op på 65 mia. dollars i 2020. Det lyder måske ikke af så meget, men vækstraten er høj - i 2013 lå det tal på kun 20,8 mia. dollars.

”Hvis du vil udvide forretningen i Afrika, så bliver du nødt til at forstå, at det kræver en længerevarende indsats. Du bliver nødt til at være en aktiv bidragsyder for virkelig at styrke sundhedssystemet,” siger Tarek Rabah som er AstraZenecas vicepræsident for Afrika og Mellemøsten.

I forbindelse med den nye satsning på Afrika, skal AstraZeneca også opføre en ny fabrik i Algeriet. Selskabet har i forvejen et anlæg i Egypten, der netop fremstiller blodtryks- og kolesterolmedicin.

Merck vil fordoble salget i Afrika

Afrika er små markeder, men stort potentiale