Omsætningen fra salget af diabetesprodukter hos Novos store konkurrent, franske Sanofi, faldt med 12,6 pct. til 1903 mio. euro, hvilket afspejlede en varslet tilbagegang i salget af det langtidsvirkende insulin Lantus i USA.

På årsbasis faldt omsætningen i diabetesforretningen med 6,8 pct. til 7580 mio. euro, hvilket betegnes som på linje med forventningerne kommunikeret i oktober. Ved den lejlighed varslede Sanofi et fald i det globale diabetessalg på 6-7 pct. i faste valutakurser i 2015.

Ser man på selskabets samlede koncernomsætning så landede fjerde kvartal sidste år på 9,28 mia. euro - en stigning på 2,3 pct. i forhold til samme periode sidste takket være positive valutakurspåvirkninger. Det var ifølge Ritzau Finans en anelse under det, analytikerne ifølge Bloomberg News havde forventet. De havde regnet med en toplinje på 9,38 mia. euro. Nettoindtægten faldt i fjerde kvartal med 6,5 pct. til 1709 mio. euro.

Fremskridt og forenkling

For helåret kunne Sanofi notere en fremgang i koncernomsætningen på 9,7 pct. - igen godt hjulpet på vej af positive valutakurspåvirkninger - til 37,053 mia. euro. Bundlinjen stg med 7,7 pct. til 7371 mio. euro. Ved faste valutakurser faldt den dog med 0,9 pct.

"I 2015 gjorde Sanofi meningsfulde fremskridt med vigtige lanceringer, flere forretningsudviklingsaktiviteter og vores bestræbelser på at forenkle organisationen. Vi indgik i eksklusive forhandlinger om en divisionsbytte med Boehringer Ingelheim, som ville bringe os lederskab indenfor consumer health. Dette er et centralt første skridt i at omforme vores portefølje. I 2016 fortsætter vi med at allokere ressourcer til vores lovende senfasepipeline og indførelsen af innovative lægemidler, som vil positionere os til accelereret fremtidig vækst," udtaler Sanofi-topchef Olivier Brandicourt.

  Sanofi og Boehringer drøfter milliardstor byttehandel

Stort fald hos Lantus

Vender vi blikket tilbage mod diabatesforretningen, så solgte Lantus i fjerde kvartal for 1536 mio. euro på verdensplan - et fald på 19,9 pct. i lokal valuta. I USA faldt omsætningen af Lantus med 31,6 pct. til 933 mio. dollar.

Nedgangen skyldes som tidligere varslet blandt andet, at Sanofi har måttet yde større rabatter på Lantus. Desuden nævner selskabet i sit årsregnskab, at væksten er aftaget i det amerikanske marked for langtidsvirkende insulin, samt at salget i højere grad foregår gennem distributionskanaler, hvor rabatterne, som Sanofi må yde, er større.

Salget af Sanofis nye langtidsvirkende insulin, Toujeo, steg til 98 mio. euro på verdensplan i fjerde kvartal. Det var mere end en fordobling fra 46 mio. euro i tredje kvartal.

I USA solgte Toujeo for 79 mio. euro, hvilket ifølge Sanofi blandt andet afspejler en god modtagelse blandt lægerne.

Diabetesmidlet Lyxumia, som Sanofi har indlicenseret fra danske Zealand Pharma, solgte for 11 mio. euro i fjerde kvartal. Det var en stigning på 25 pct. i lokal valuta. I 2015 landede salget af Lyxumia på 38 mio. euro.

For 2016 forventer Sanofi samlet set, at indtjeningen per aktie "stort set" vil være stabil ved faste valutakurser. Indtjeningen per aktie landede i 2015 på 5,64 euro.

  Sanofi melder franske fyringer

  Sanofi indsender ansøgning på nyt diabetesmiddel

  Sanofi og Boehringer drøfter milliardstor byttehandel

  Sanofi ser stort set flad bundlinje to år frem

  Novo-rival indgår milliardaftale om oral diabetesbehandling

  Sanofi-topchef rusker op - lancerer helt ny strategi