Det er stadig ideel lykke for diabetesgiganten fra Bagsværd, Novo Nordisk. Selskabet tjener milliarder på salg af blandt andet insulin. Men på et punkt er selskabet presset. Kunderne i specielt USA afkræver Novo Nordisk fortsat større rabatter.

I 2015 måtte Novo Nordisk give rabatter på gennemsnitligt 41 procent, en markant stigning fra 2014, hvor rabatten var 33 procent. Siden 2012 er tallet steget fra 25 procent.

I kroner og ører svarer det til, at Novo Nordisk gav rabatter for 75 milliarder kroner i 2015 mod 43 milliarder kroner året før. Det viser selskabets trykte regnskab, der er offentliggjort mandag.

"Det er rabatter i USA, der klart driver stigningen," siger Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Rabatter givet i USA til blandt andet offentlige sundhedsprogrammer og store indkøbere lå i 2015 på 70 milliarder kroner, en stigning fra 39 milliarder kroner i 2014.

"Rabatterne er steget, fordi der kommer nye midler på markedet. Samtidig er ældre midler som Sanofis Lantus gået af patent, og derfor giver de store rabatter. Og så må Novo Nordisk følge med," siger Søren Løntoft Hansen.

Derudover er flere af de store indkøbsorganisationer i USA gået sammen de seneste år, og det har øget deres styrke i prisforhandlingerne.

Søren Løntoft Hansen hæfter sig dog ved, at rabatterne ikke er steget mærkbart i de sidste seks måneder af 2015.

"Det virker som om, at rabatniveauet har stabiliseret sig. Men det ser dramatisk ud, når man sammenligner med 2014," siger han.

Rabatterne har langt fra bragt Novo Nordisk til tiggerstaven, men de har dog nået et punkt, hvor selskabet bør overveje at sætte foden ned.

"Jeg tror, vi er ved at være der hos nogle kunder. Skeler man til Europa har Novo Nordisk jo faktisk trukket sig fra Tyskland, fordi man ikke kunne blive enige om prisen," siger Søren Løntoft Hansen.

Det er da heller ikke uproblematisk for Novo Nordisk, at kunderne er så stærke, at de kan kræve gevaldige rabatter.

"Hvis Novo Nordisk skal holde deres løfter om at øge indtjeningen med 10 procent om året, og det er der en risiko for, at man ikke kan, hvis rabatterne bliver ved med at stige," afslutter Søren Løntoft Hansen.

Hvis Novo Nordisk kunne have solgt sin medicin uden rabatter ville selskabet i 2015 have solgt for 183 milliarder kroner og ikke de 108 milliarder, der blev resultatet.

  UBS: Novos langsigtede mål er for optimistiske

  IBM-alliance skal styrke Novo i dyst med magtfulde storkunder

  Prispresset på medicin vil øges i USA

  Novo får sværere ved at tjene penge

  Novo sænker langsigtet mål