Novo Nordisks nye store væksthåb på markedet for insulin, Tresiba, har efterhånden bidt sig godt fast på en stribe markeder, og med sidste års markedsføringsgodkendelse til det amerikanske marked, er forventningerne til fremtiden store hos medicinalselskabet.

"Vi har erfaring med, at Tresiba klarer sig godt på markeder med lige adgang til tilskud. Vi har en lille præmie til Lantus i USA, så det ser lovende ud," siger Lars Rebien Sørensen, der er administrerende direktør hos Novo Nordisk, ved en præsentation af onsdagens årsregnskab i medicinalselskabets hovedkvarter i Bagsværd.

Det massive amerikanske marked er det klart mest attraktive for Tresiba, og Novo Nordisk finder selv optimisme i, at det langtidsvirkende insulinanalog Levemir, der er forgængeren for Tresiba, fortsat klarer sig rigtig godt og tager markedsandele.

Og selv om der ventes at være en smule kannibalisering på Levemir-salget gennem lanceringen af Tresiba, så ser den samlede pakke for fremtiden god ud på den front.

"Levemir klarer sig godt, og vi er også optimistiske for Tresibas indtrængen på markedet. Vi håber at kunne tage andele fra konkurrenterne, men der vil også være nogle af vores egne kunder, der skifter til Tresiba," siger Lars Rebien Sørensen.

"Levemir har vundet markedsandele i USA. Når vi lægger Levemir sammen med Tresiba, forventer vi, at vi kan fortsætte med at øge vores andel - og forhåbentlig også med lidt større indtjening," fortsætter topchefen.

Levemir solgte i fjerde kvartal for 3722 mio. kr. på det amerikanske marked, svarende til en fremgang på 31 pct. På globalt plan voksede salget af midlet til 5041 mio. kr. mod en forventning om et salg på 4779 mio. kr. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.

Pæn fremgang i Europa

Tresiba er indtil nu markedsført i 39 lande, og på en stribe europæiske markeder, hvor midlet efterhånden har været tilgængeligt i en rum tid, er væksten pæn.

Det gælder blandt andet det store schweiziske marked, hvor andelen har fået et ekstra nøk op gennem lanceringen af kombinationsproduktet Xultophy, der kombinerer Tresiba med GLP-1-analogen Victoza.

Men der er også andre markeder, hvor der har været pæne - og noget mere overraskende - fremskridt.

"I Grækenland og Italien har vi en god tilskudsberettigelse og en god indtrængen, så det går rigtig godt. Det kan man undre sig lidt over, men det går godt med Tresibas indtrængen på de markeder," siger Lars Rebien Sørensen.

I Novo Nordisks regnskaber hidtil har Tresiba-salget ikke været udspecificeret særskilt, men i stedet været en del af produktklassen "øvrige diabetes- og fedmeprodukter."

Midlet er imidlertid nu nået så langt ind på en stribe markeder, at Novo fremover vil rapportere specifikke tal for salget af Tresiba. Det sker første gang i regnskabet for første kvartal 2016.

I fjerde kvartal 2015 solgte den samlede produktgruppe for 1698 mio. kr. - en fremgang på 20 pct.