ALK-Abellós femårige studie af Grazax - ALK's tabletbaserede græsallergivaccine - har godt nok ikke affødt det resultat, som medicinalselskabet primært ønskede.

Men ser man på studiets øvrige resultater, er det en rigtig god nyhed for selskabet. Det mener Morten Larsen, der er aktieanalytiker i ABG Sundal Collie.

ALK-aktien falder imidlertid med 1,6 pct. til 940 kr. i fredagens tidlige handel.

"Jeg synes, at investorerne måske ikke skal fokusere så meget på overskriften; at ALK misser det primære endepunkt. I stedet for bør de fokusere på, hvad studiet betyder for den underliggende forretning."

"Og den, synes jeg, er faktisk blevet bedre af det her studie. Derfor virker det lidt som en automatreaktion, at investorerne har sendt aktien ned," siger Morten Larsen til Ritzau Finans.

"Inside the park homerun"

Han vurderer, at ALK’s kommercielle ståsted over for medicinalkoncernens kunder er blevet bedre med studiet. Selv om studiet godt nok ikke viser nogen effekt for forebyggelse af astma hos børn, viser det omvendt, at behandling med Grazax reducerer andelen af børn, der oplever astmasymptomer eller skal bruge astmamedicin. Studiet bekræfter desuden, at behandling med Grazax reducerer allergiske symptomer fra næse og øjne.

"Var det primære mål med studiet blevet opnået havde det været en out of the park homerun. Det her er faktisk et inside the park homerun, mener ABG-analytikeren.

"De når flere af deres sekundære mål i studiet, som for eksempel at børn skal bruge mindre astmamedicin og får færre symptomer. Dermed får ALK en stærkere position i forhold til konkurrenterne," uddyber Morten Larsen.

Gode data for Merck

Dermed kan forældre til børn med astma give børnene en tablet, hvis de får astmaanfald. Og dermed behøver børnene ikke at gå uden behandling, indtil de kan nå frem til et hospital, eksemplificerer han.

Også når det gælder ALK's amerikanske samarbejdspartner, Merck, er studiet et es for det danske medicinalselskab, mener analytikeren.

"Der har været lidt usikkerhed i aktiemarkedet omkring, hvor dedikeret Merck egentlig har været omkring samarbejdet. De lancerede tabletten til salg i USA for et par år siden, og det er ikke gået særligt godt."

"Merck sætter derfor en hel del penge til på samarbejdet. Vi vil argumentere for, at de her data er så stærke og tiltalende, at Merck må sige, at der er noget at komme efter," siger Morten Larsen.