Det er målet, at den japanske medicinalkoncern, der arbejder med sygdomme som kræft og diabetes, skal være digital leder på sundhedsområdet i 2025. Det siger Bruno Villetelle, Takedas digitale chef til britiske Business Insider.

Der er endnu ikke meldt nogle aftaler ud, men det 230 år gamle selskab undersøger i øjeblikket mulighederne for at indgå partnerskaber med ledende teknologiske selskaber som Google, Apple og IBM Watson.

Bruno Villetelles vision er, at man kan blive sit eget helbreds adm. direktør, og selv aktivt tage hånd om at monitorere sit eget helbred. I hvert fald til en vis grad.

”Når man taler om digital sundhed i vores industri, handler det oftest om websider og apps, men det er vores synspunkt, at det går meget videre end det,” siger Bruno Villetelle til Business Insider.

Ingen specifikke løsninger

Den digitale chef vil ikke pege på specifikke teknologier eller løsninger, men siger at en tilgang kunne være at bygge digitale virksomheder, som kan understøtte virksomhedens lægemidler.

En anden mulighed er at bruge den information, der er tilgængelig i fitnessure og andre monitoreringsredskaber til forskning og udvikling.

  Takeda køber fabrik og indgår samarbejde med Lundbeck-selskab

  AstraZeneca køber respiratorisk forretning fra Takeda

  Takeda og Teva opretter japansk generika-selskab