Novo Nordisks franske rival Sanofi har opgivet at få succes med markedsføringen af det inhalerbare insulin Afrezza og har tirsdag leveret rettighederne tilbage til sin amerikanske partner Mannkind.

Sanofis talsmand Jack Cox oplyser i en mail til Bloomberg News, at beslutningen skal ses i lyset af, at Afrezza aldrig levede op til selv beskedne forventninger til salget. Omsætningen af Afrezza, der blev markedsført i USA, udgjorde da også blot 5 mio. euro i årets første ni måneder.

Beslutningen kommer ikke bag på analytiker i Piper Jaffray Joshua Schimmer, der allerede i august forudså, at Sanofi kunne levere rettighederne tilbage tidligt i 2016, hvis ikke recepttallene begyndte at vokse.

Mannkind skriver i en meddelelse, at det nu vil overveje de strategiske muligheder for Afrezza. Risikoen er ifølge Piper Jaffray, at Mannkind går konkurs, hvilket også afspejlede sig i reaktionen på aktiemarkedet tirsdag, hvor Mannkind faldt med 48 pct. til 0,7476 dollar.

Den canadiske storbank Royal Bank of Canada vurderer ifølge Bloomberg News, at Mannkind løber tør for penge i 2016, hvis ikke der tilføres nye midler.

Det er langt fra første gang, at medicinalselskaberne opgiver at gøre inhalerbar insulin til en succes.

Novo Nordisk arbejdede for år tilbage med inhalerbar insulin, men skrinlagde projektet, efter Pfizer i 2007 måtte trække sit inhalerbare insulin Exubera på grund af svigtende salg og bivirkninger. Også det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly har forsøgt at udvikle inhalerbar insulin, men droppede projektet efter Pfizers flop.

  Sanofi ser stort set flad bundlinje to år frem

  Sanofi i stort sats på nye diabetesmidler

  Sanofi i stort sats på nye diabetesmidler

  Sanofi i stort sats på nye diabetesmidler