MedWatch

Novo-rival vil sige farvel til superbrands

Franske Sanofi går ifølge selskabets danske diabetes-forskningsdirektør nye veje i jagten på markedsandele inden for behandlingen af diabetes.

Selv om Sanofi sidder på et guldæg af de helt store, verdens bedst sælgende diabetesmiddel Lantus, som med sit årlige salg på mere end 40 mia. kr. står for 24 pct. af selskabets samlede omsætning, så vil Novo-rivalen nu gå nye veje i kampen om diabetesmarkedet.

Sådan lyder meldingen fra danske Philip Just Larsen, der er global leder af Sanofis diabetesforskning, der har en større tro på franchise-tankegangen end på superbrands.

"Inden for de seneste tre-fire år er antallet af fastansatte diabetesforskere hos Sanofi stort set blevet halveret, men det samlede budget er blevet fastholdt. I stedet for selv at lave al forskning, har vi fået større fokus på, at vi skal samarbejde med biotekselskaber og akademiske institutioner. Jeg vil personligt hellere råde over et fleksibelt beløb, som jeg kan bruge forskellige steder frem for at bygge en meget stor gruppe kerneforskere op," siger han til Berlingske Business.

Den franske medicinalkoncern skiftede for tre-fire år siden overordnet kurs i forskningen, skar ned i medarbejderstaben og satser nu i stedet for på samarbejder med forskningsinstitutioner og biotekvirksomheder.

I samme periode har Novo Nordisk til sammenligning udbygget sine forskningsfaciliteter og investeret massivt også i den tidlige forskning. Mens den danske diabeteskæmpe beskæftiger mere end 500 medarbejdere i den del af forskningen, der står for at opdage nye lægemidler, har Sanofi kun cirka 130 ansatte.

Novo-konkurrenters insulintvist starter i retten

Novo-dir: Sanofi vil forsøge at sætte priserne op

Eli Lilly: Klar til at kapre patienter fra Sanofi

Sanofi og Medtronic indgår samarbejde

Novos kronprins ser milliarder i tabletter og Tresiba

Sanofi øger diabetsomsætningen markant

Forsiden lige nu

Svensk Novo-selskab går tilbage på både top- og bundlinje

Både omsætning og indtjening er faldet i tredje kvartal for det svenske medicinalselskab Orexo, som Novo Holdings ejer en fjerdedel af. Selskabet styrer dog fortsat mod et nyt år med plus på bundlinjen, og der er lagt i ovnen til et endnu bedre 2018.

Johnson & Johnson indgår hepatitis-alliance

Den amerikanske medicinalkoncern Johnson & Johnson har indgået en samarbejdsaftale med et lille biotekselskab omkring hepatitis B og potentielt også en række andre infektionssygdomme.

Seneste Medicinal & Biotek

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier