Novo Nordisks topchef Lars Rebien Sørensen er fuld af selvtillid og optimisme her få måneder efter et super godt resultat for koncernen for 2011.

Han vurderer således, at diabetes-lægemidlet Victoza, hvis det godkendes mod fedme, ”i princippet” kan blive større end diabetes-forretningen, der har et årligt salg på 50 mia. kr. Og i samme optimistiske og aktionærvenlige boldgade vurderer Lars Rebien også, at Novo Nordisk kan fordoble værdien af selskabet til 940 mia. kr. på ti år.

Det fremgår af et interview med Børsen i dag.

Om selskabets værdi siger Lars Rebien:

”Novo Nordisk har tredoblet værdien inden for de sidste 10 år. Og det er muligt inden for de næste 10 år at fordoble værdien af Novo Nordisk.”

Et af de store uafklarede spørgsmål i den sammenhæng må nødvendigvis være, om selskabet lykkes med at rykke på markedet for fedme, der er et gigantisk marked. Også selv om Novo Nordisks målgruppe ”kun” vil være såkaldt klinisk fede, det vil sige med et Body Mass Index (BMI) over 35.

Lars Rebien siger til Børsen om denne mulighed:

”Det kan i princippet blive en forretning, der er væsentlig større end diabetes-forretningen.”

Et langskud

Lars Rebien Sørensen fremhævede allerede under sin regnskabspræsentation for pressen i februar i år produktet som en mulighed i ”en lovende pipeline”. Men han kaldte det samtidig et ”langskud”.

Forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen uddybede både den kommentar og potentialet over for MedWatch efter mødet:

”Når Lars kalder det et langskud, så skal det forstås på den måde, at når Christiano Ronaldo skyder på 36 meters afstand, så er der større risiko for at skyde ved siden af, end når han skyder på fem meters afstand.  Men det her er lidt nyt farvand for både myndigheder og Novo Nordisk.”

Medvind til fedmemedicin

Prøv MedWatch gratis og uforpligtende i 40 dage, og modtag samtidig vores gratis nyhedsbrev to gange dagligt.