MedWatch

Medie: Bristol-Myers’ ”vidundermiddel” kan lægge 25 pct. til aktien

Det amerikanske erhvervsmagasin Barron’s har stor fidus til Bristol-Myers Squibb og selskabets kræftmiddel Opdivo, der ifølge magasinet kan opnå et årligt topsalg på op mod 60 mia. kr. Det kan samtidig lægge en fjerdedel oveni selskabets nuværende markedsværdi.

Der er ingen tvivl om, at en ny type immunterapi til behandling af kræft kendt som PD-1-hæmmere er en af de mest spændende udviklinger inden for behandlingen af denne mangeartede sygdom, som verden har set i årevis.

Midlerne har vist sig yderst effektive inden for behandling af flere forskellige kræftformer og har naturligvis også et enormt kommercielt potentiale for de selskaber, som står bag markedsførte produkter i lægemiddelklassen.

Indtil videre består den liste af blot to selskaber, Merck/MSD og Bristol-Myers Squibb, og skal man tro det anerkendte amerikanske erhvervsmagasin Barron’s, så er det især sidstnævnte, der kan nyde godt af PD-1-klassens potentiale.

Magasinet mener, at BMS’ middel Opdivo (nivolumab) er det nærmeste, man kommer på et ”vidundermiddel” nu om dage, og at det kan gå hen og blive en enorm økonomisk gevinst ikke bare for selskabet, men også for dets investorer.

Barron’s forudser, at Opdivo med tiden kan opnå et årligt topsalg på 8-9 mia. dollars – eller op mod 60 mia. kr. ved de nuværende valutakurser – og samtidig kan produktet være med til at øge BMS’ aktiepris med hele 25 pct., skriver magasinet med henvisning til en række analytikeres estimater.

Dominerer markedet

Opdivo har allerede sat sig tungt på det amerikanske marked og givet baghjul til både Mercks Keytruda og BMS’ egen ældre immunterapi Yervoy, som dog er godkendt i kombination med Opdivo og derfor har fået et mindre boost mod slutningen af 2015.

Ifølge Barron’s sidder BMS nu på 80 pct. af det amerikanske marked for immunterapier mod kræft – et marked der forventes at vokse til en værdi på 40 mia. dollars inden for fem år.

I løbet af sommeren lå salget for både Opdivo, Keytruda og Yervoy på nogenlunde samme niveau, men siden er salget af BMS’ middel skudt i vejret blandt andet på baggrund af nye godkendelser inden for lunge- og nyrekræft, samt modermærkekræft i kombination med Yervoy.

Imens er salget af Yervoy og Keytruda tøffet stille og roligt ud af sporet. Tal som Barron’s har indhentet viser, at det månedlige salg af Opdivo i slutningen af 2015 var vokset til 175 mio. dollars, mens Yervoy solgte for 75 mio. dollars og Keytruda omsatte for mindre end 50 mio. dollars.

Stagnerer salget af Opdivo på det niveau, vil det betyde et årligt salg af kræftmidlet på 2,1 mia. dollars i USA alene. Der er dog ikke nogen udsigter til at væksteventyret stopper lige med det samme. Men om det når op på de 8-9 mia. dollars, som Barron's forventer, må tiden vise.

Forskningsinvesteringer koster på bundlinjen hos BMS

FDA udvider indikationen for immun-kombo fra BMS

FDA sætter stopper for Opdivos sejrsgang

BMS’ Opdivo får udvidet paletten igen

BMS får godkendt Opdivo-ansøgning efter blot en måned

Forsiden lige nu

Her er Novo Nordisks strategi for fremtiden

Novo Nordisk har lagt en plan for den fremtidige vækst i de forskellige dele af sin forretning. Der vil både være fokus på den traditionelle kerneforretning og nye områder, og så har selskabet intensiveret sin jagt på mulige opkøb.

Allergan sagsøgt for at vildlede patentkontor

Endnu engang er amerikanske Allergan havnet i en patenttvist om blockbusteren Restasis. Denne gang handler det dog ikke om selskabets såkaldte ”indianer-finte”, men derimod om vildledning af det amerikanske patentkontor.

Seneste MedWatch anbefaler

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier