Storbritanniens største medicinalselskab, GlaxoSmithKline (GSK), oprettede sidste år et selskab rettet mod salg af håndkøbsmedicin og forbrugsvarer sammen med schweiziske Novartis, og selvom lønsomheden i selskabet lader noget tilbage at ønske, så har briternes topchef, Andrew Witty, ikke mistet troen på forretningsdelen.

Det skriver Bloomberg.

Den adm. direktør bad i kølvandet på GSK’s regnskab onsdag investorerne om tre år til at vise, at man kan tjene penge på salg af håndkøbsmedicin.

”Det er kun et år siden, vi forsøgte at udvinde værdi ved at skabe dette forbrugsvareselskab. Vi har sagt meget klart, at vi mener, at der er en rejse på tre år, før vi har marginstrukturen der, hvor den skal være,” sagde Andrew Witty ifølge Bloomberg på en telekonference efter regnskabet.

Driftsmarginen for forbrugsvareselskabet lå i fjerde kvartal af 2015 på blot 11,5 pct. mens GSK’s medicinalforretning viste en margin på 28,2 pct. og vaccineforretningens margin lå på 17 pct.

Der har tidligere været spekulationer om, at forbrugsvarekæmper som Reckitt Benckiser, Procter & Gamble og Unilever alle kunne være interesserede i at overtage forretningsdelen fra GSK.

  Aktionærer efterspørger ny ledelse i GlaxoSmithKline  

  GlaxoSmithKline overvejer opsplitning  

  GSK rammer plet med forventninger  

  J&J og GSK investerer i ny milliardfond