I 2015 godkendte de amerikanske lægemiddelmyndigheder, FDA, hele 45 nye lægemidler til markedsføring, hvilket var det største antal siden rekordåret 1996.

Men mens myndighederne har haft travlt med at godkende lægemidlerne, så er det knebet mere for statslige og private sundhedsforsikringsudbydere med at gøre dem tilgængelige for amerikanske patienter.

Det siger David Epstein, der står i spidsen for medicinalforretningen for schweiziske Novartis, i et interview med Reuters.

Koncerndirektøren giver det fodslæbende amerikanske system skylden for, at selskabets nye hjertemedicin Entresto, som ellers er blevet spået multi-blockbuster-status, blot solgte for 5 mio. dollars i fjerde kvartal af 2015.

Han mener, at man i Europa er langt hurtigere til at sikre tilskud for og dermed adgang til ny medicin.

  Novartis laver endnu et dyk  

  Novartis-gigtmiddel rykker frem i USA  

  FDA godkender mulig mega-blockbuster fra Novartis  

  Novartis’ mulige multi-blockbuster får grønt lys i EU